Moji podaci

Svako korištenje portala Hrvatska kulturna baština podliježe niže navedenim uvjetima.

Autorska i srodna prava

Sva prava nad svim objavljenim sadržajima na portalu „Hrvatska kulturna baština“, koji uključuju, no nisu ograničeni na slike, tekstove i softver, pridržava Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
Sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, 79/07), kao vlastita intelektualna tvorevina, zaštićena je i baza podataka s obzirom na izbor i raspored sadržaja na portalu.

Uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštivanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.
Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.
Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.


Točnost i pouzdanost podataka

Ministarstvo kulture i medija će uložiti razuman napor kako bi se na navedenom portalu našli provjereni i točni podaci, ali ne može biti odgovorno za njihovu točnost i potpunost. Svi korisnici koji pristupaju portalu „Hrvatska kulturna baština“ koriste njegov sadržaj na vlastitu odgovornost. Ministarstvo kulture i medija neće biti odgovorno ni za kakve izravne, slučajne, posljedične, neizravne ili kaznene štete koje su nastale iz pristupa, korištenja ili nemogućnosti korištenja portala eKultura ili zbog bilo koje greške ili nepotpunosti u njenom sadržaju.
Ovaj portal sadrži informacije treće strane i veze do drugih mrežnih stranica nad kojima Ministarstvo kulture i medija nema kontrolu. Ministarstvo kulture i medija nije odgovorno za točnost ili bilo koji drugi aspekt takvih informacija i ne preuzima nikakvu odgovornost za takve informacije. Ministarstvo kulture i medija zadržava pravo izmjene sadržaja ovog portala na bilo koji način, u bilo kojem trenutku i iz bilo kojeg razloga i neće biti odgovorno ni za kakve moguće posljedice proizašle iz takvih promjena.

Zaštita privatnosti


Ministarstvo kulture i medija poštuje privatnost posjetitelja portala eKultura i prikupljat će samo osobne podatke kao što su ime, adresa, telefonski broj ili e-mail adresa korisnika kada ih oni dobrovoljno dostave. Ti podaci bit će korišteni isključivo kako bi se udovoljilo pojedinačnim zahtjevima za informacijama te kako bi se na temelju njih, boljim razumijevanjem potreba korisnika, unaprijedili sadržaji i usluge portala eKultura. Ti podaci neće biti prodavani niti korišteni, niti će biti prenošeni trećoj strani bez pristanka korisnika. Svaka promjena u politici privatnosti bit će objavljena na ovom portalu.

Zatvori
API: uvjeti korištenja

Preuzimanjem sadržaja s portala korisnik se obvezuje da će ga koristiti isključivo u nekomercijalne svrhe i samo za individualnu upotrebu u stručne i znanstvene svrhe uz poštovanje svih autorskih prava, drugih vlasničkih prava i svakog navedenog ograničenja prava.

Stoga se sadržaji s portala ne smiju dalje kopirati, reproducirati ili na bilo koji drugi način distribuirati bez izričitog dopuštenja Ministarstva kulture i medija.

Svako korištenje preuzetih sadržaja mora biti popraćeno napomenom „Copyright (c) 2021, Ministarstvo kulture i medija RH, sva prava pridržana“.

Zatvori
Pretražite portal

Kulturna baština Banovine, Pokuplja i Moslavine

Podijelite na

FacebookLinkedInTwitterWhatsAppEmail

Odabrane fotografije iz Zbirke fotografske dokumentacije Banovine, Pokuplja i Moslavine

U okviru projekta digitalizacije nacionalne kulturne baštine zamišljeno je u što skorije vrijeme širokoj javnosti podastrijeti cjelokupan fond Fototeke kulturne baštine Ministarstva kulture i medija koji posjeduje neupitnu strukovnu, a ponekad i širu kulturno-povijesnu vrijednost. Početna objava fototečnog fonda, naslovljena „Kulturna baština Banovine, Pokuplja i Moslavine okom konzervatora“, nastoji biti strukovnim, ljudskim i srčanim doprinosom podneblju koje je nakon ne tako davnih ratnih stradavanja i patnji, koncem 2020. godine zadesio strelovit i razoran zemljotres, iznova oskrnavivši i izmijenivši ovaj po mnogo čemu samosvojan i izniman prostor između Save, donjeg toka Kupe, Une, Gline i takozvane „suhe granice“ prema Bosanskoj krajini.

Zahvaljujući konzervatorskoj fotografiji koja obnaša ulogu vizualnog čuvara stanja baštine privilegirani smo svjedočiti spomeničkim vrijednostima, izmijenjenim i/ili zagubljenim s protokom vremena, a što je upravo eklatantno u slučaju baštine na prostoru Banovine. 

Konzervatorski fotografski fond Banovine obuhvaća oko 4700 fotografija od kojih najstariji primjerci potječu iz sredine 19. stoljeća i kazuju ponajprije o prostornom obuhvatu pojedinih gradova u to vrijeme te njihovim gospodarskim i kulturnim dometima pod kapom Austro-Ugarske Monarhije, dok najmlađi, poratni, padaju u sam konac 20. stoljeća kada u povijesnom kontekstu otpočinje mirno doba mlade hrvatske države, a u fotografsko-tehnološkom pogledu smjena analogne fotografije digitalnom.

Posebnu i dojmljivu cjelinu unutar predmetnog fonda čine fotografije starih hrvatskih srednjovjekovnih plemićkih gradova i kasnijih vojno-krajiških utvrda, danas u većini slučajeva ruševnih, snimljenih u razdoblju od konca 19. stoljeća do 1963. godine (sisački Stari grad;  Gvozdansko, Pedalj i Zrin u općini Dvor na Uni; Čuntić i Klinac u Općini Petrinja; Perna u općini Topusko; Jelengrad i Košutgrad u općini Velika Ludina). Drugu dojmljivu cjelinu čine fotografije drvenog tradicijskog graditeljstva, zabilježene šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina 20. stoljeća za sustavnih etnoloških evidencija područja (naročito opsežnom obradom ističu se naselja Krapje (Općina Jasenovac), Greda Sunjska (Općina Sunja) te Gušće (Općina Sisak).

Sukladno pozamašnom prostornom obuhvatu Sisačko-moslavačke županije (treća po veličini u Hrvatskoj) i dugom vremenskom rasponu konzervatorskih uredovanja i fotografiranja (pa i nasljedovanja starije građe), autori baštinskih fotografija Banovine i Moslavine su brojni i čine ih podjednako profesionalni fotografi kao i kulturni radnici širih zanimanja i profesija (povjesničari, povjesničari umjetnosti, arhitekti, građevinari, arheolozi, etnolozi).

Govoreći o fotografima zastupljenima u konzervatorskom fotografskom opusu s područja Banovine, Pokuplja i Moslavine vrijedi svakako apostrofirati zagrebačkog litografa i fotografa Juliusa Hühna, došljaka iz Saske, kojemu dugujemo ne samo jedne od najranijih fotografija Zagreba, već i onodobnog gospodarskog prosperiteta Siska (novi kolodvorski sklop) ili prostornog obuhvata grada Petrinje iz ranih šezdesetih godina 19. stoljeća (panorama grada). Negdje u isto vrijeme plijenili su hrvatski velikaški gradovi i/ili obrambene utvrde poglede u to vrijeme etabliranog fotografa Ivana Standla (Sisak), a na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće arhivista, konzervatora i općenito promicatelja društveno-kulturnog života Emila Laszowskog (Sisak te gradovi obitelji Zrinski – Gvozdansko, Zrin i Pedalj). Također, Gjuro Szabo, višedesetljetni tajnik i pregalac moderne nacionalne konzervatorske službe, a potom i Nino Vranić, njen višedesetljetni fotograf, zadužili su generacije konzervatora sadržajno i brojčano respektabilnim fotografskim fondom s područja zemlje, pa tako i ovih prostora. Pridodajmo k tome činjenicu da su Nini Vraniću 1963., potom i 1972. godine (tada s pratećom ekipom mladih etnologa) povjerena opsežna i sistematska snimanja iznimne etnografske baštine ovog podneblja, koja 1981. godine nastavljaju muzejski fotograf i etnolog Mladen Tomljenović te fotograf regionalne zagrebačke konzervatorske službe i slikar, Igor Nikolić.

Zaključimo – konzervatorski fotografski fond Banovine i Moslavine referira se na geografski širok prostor Sisačko-moslavačke županije s brojnim nestalim i preživjelim starim gradovima i naseljima i još brojnijim urbanim ili seoskim zdanjima profanog i sakralnog graditeljstva. U ovom krajoliku s magličastim vodenim tokovima i hrastovim lugovima, s palirima, bratancima, drvotesarima i cifrarima, s plovećim i usidrenim korabljama, s urešenim ornamentima, sirnicama i rodinim gnijezdima, ne možemo a ne oćutjeti ono što su dišući s ovim podnebljem zabilježili Slavko Striegl, Matko Peić, Ivan Antolčić, Branko Čačić i Davor Salopek – obilježja naših korijena i praslavenskih zakarpatskih početaka.

Sisak - Muzej u starom gradu - ulaz s dvije svetačke plastike (Sv. Petar i Sv. Pavao), 17. stoljeće

Priredila: Sanja Grković

svibanj 2021.